Сетевое издание
Международный студенческий научный вестник
ISSN 2409-529X

INVOLVING CHILDREN OF THE MIDDLE PRESCHOOL AGE TO THE YAKUT FAIRY TALES THROUGH THE USE OF THE BIBABO DOLL

1
1
A fairy tale is considered as a source of information for children about the world, about life situations, about forms of behavior. It should be noted the variety of fairy-tale images, their illumination in works of art. A puppet show with Bibabo dolls is a special kind of theater that is very close to preschoolers. With its help, we develop speech, memory, thinking, creativity, morality.

Теоретические основы приобщения детейсреднего дошкольного возраста к якутским народным сказкам посредством использования куклы Бибабо. Цель исследования:изучить и обосноватьэффективность педагогических условий приобщения детей средней группы к якутским народным сказкам посредством куклы Бибабо. Методы исследования:изучение и анализ психолого-педагогической литературы, беседа с детьми, наблюдение, эксперимент,количественно-качественная обработка данных. В результате у детей среднего дошкольного возраста театральная деятельность с использование куклы Бибабоформирует умения подражать характерным движениям в позе, эмоциональном проявлении, реакции животных, соотносить с человеческим поведением.Также воспитывает в детях сочувственное отношение, помощи любым персонажам окружающегомира, например,деревцу, червячку, помочь зайчишке и др. Использование куклы Бибабоявляется эффективным средством приобщения детей среднего дошкольного возраста к якутским народным сказкам при соблюдении таких условий,как отражение в содержании фольклорных произведений элементов, доступных возрасту детей и учета особенностей развития познавательной деятельности детей в данный возрастной период, подтвердилась.Поставленные нами задачи в исследовании являются правомерными и позволяют в полной мере теоретически обосновать и экспериментально изучитьвоспитательный потенциал фольклорных произведений в формировании знаний о якутскойнародной культуре,что в сущности своей и является достижением поставленной перед нами цели исследования.

Theoretical foundations for introducing children of middle preschool age to the Yakut folk tales through the use of the Bibabo doll. The purpose of the study: to study and substantiate the effectiveness of the pedagogical conditions for introducing children of the middle group to the Yakut folk tales through the Bibabo doll. Research methods: study and analysis of psychological and pedagogical literature, conversation with children, observation, experiment, quantitative and qualitative data processing. As a result, in children of middle preschool age, theatrical activity using the Bibabo doll forms the ability to imitate characteristic movements in posture, emotional manifestation, animal reactions, and correlate with human behavior. It also brings up a sympathetic attitude in children, helping any characters in the world around them, for example, a tree, a worm, helping a hare, etc. The use of the Bibabo doll is an effective means of introducing children of middle preschool age to the Yakut folk tales, subject to such conditions as the reflection in the content of folklore works of elements accessible to the age of children and taking into account the development of cognitive activity of children in this age period, was confirmed. The tasks set by us in the study are legitimate and allow us to fully theoretically substantiate and experimentally study the educational potential of folklore works in the formation of knowledge about the Yakut folk culture, which in essence is the achievement of our research goal.