В современном мире владение как минимум одним иностранным языком считается обязательным. Из всех четырех видов речевой деятельности (чтение, письмо, говорение, аудирование), говорение считается самым важным при изучении иностранного языка. Исходя из этого, основной целью учителя иностранного языка является формирование коммуникативной культуры учащихся и развитие практических навыков говорения. Бейли и Савадж считают, что говорению следует уделять особое внимание внимания на уроках [1], так как у многих изучающих иностранный язык возникают проблемы в реальном общении, поскольку они не готовы к спонтанным и требующим быстроты исполнения действиям.
Считается, что одним из наиболее эффективных способов развития навыка устной речи является непосредственное включение учеников в общение во время урока. По словам Шраддхи Сингха, это может быть достигнуто посредством коммуникативного обучения языку. Коммуникативное обучение языку основано на реальных жизненных ситуациях, которые требуют непосредственного общения” [2]. Основной целью учителя является создание ситуаций, которые наиболее приближены к естественной среде. Феррис и Тэгг предполагают, что изучающие иностранный язык должны иметь обширную аутентичную практику на занятиях, такую как участие в дискуссиях, взаимодействие со сверстниками и преподавателями, а также задавать и отвечать на вопросы [3].
Для овладения навыками устной речи реализуются различные виды деятельности, такие как игра по заранее подготовленному сценарию, обсуждение, дискуссия, дебаты, анкетирование, моделирование, сюжетно-ролевые игры, коммуникативные игры и другие [4]. Такая деятельность, по словам Джейкобса, побуждает учеников овладеть навыками устной речи, поскольку взаимная зависимость, которую требует совместная деятельность, приведет к большему общению между студентами, т.к. им придется обмениваться информацией и советами, чтобы добиться успеха в достижении своих целей [5].
Одним из наиболее эффективных способов улучшить коммуникативные навыки учеников является использование сюжетно-ролевых игр в классе. А.В. Конышева определяет понятие сюжетно-ролевой игры как «ситуативно-управляемое речевое упражнение, направленное на совершенствование речевых навыков и на развитие умения говорения [6].
Одним из наибольших плюсов сюжетно-ролевых игр является моделирование реальных ситуаций общения. В таком случае ученики видят, что действительно было бы полезно в реальных ситуациях, а что нет. Являясь творческой деятельностью, сюжетно-ролевые игры помогают ученикам повысить личностный рост будучи спонтанными и творческими [7], поскольку во время игры учащиеся вынуждены действовать так, как действовали бы в реальной ситуации. Сюжетно-ролевые игры основаны на решении определенных проблем, тем самым они обеспечивают максимальное развитие коммуникативных навыков учеников. Кроме того, они получают опыт использования изучаемого языка как инструмента. Таким образом, когда они будут использовать иностранный язык в реальном разговоре, для них это не будет незнакомым.
Для проведения сюжетно-ролевой игры требуется наличие участников и материала, например ролевых карточек с описанной ситуацией и правилами игры. Материал для сюжетно-ролевых игр разрабатывается с целью научить учеников выражать свои мысли, догадки, излагать свое мнение, отстаивать точку зрения, а также оценивать аргументы, для которых нет объективного способа продемонстрировать результат как правильный или неправильный [8].
Учитывая тематику, возраст и уровень владения языком, мы можем предложить несколько ролевых игр для изучающих английский язык.
Example 1. Topic: “Introducing yourself”. Level: A1-A2. Age: middle school, students, adult learners. Students imagine they are at a party around new people they don’t know. They have to get to know each other asking the questions below.
I’m Emily. I’m 21. I’m a singer. I live in the USA in a big house. I work in New York. I speak English and Spanish. I like swimming and skiing. |
My name’s Brain. I’m 38. I come from Britain. I am a policeman. I live in a small house in a village. I speak only English. I like all sports. |
My name’s Eric. I’m 19. I am a student in Australia. I live in a university dormitory. I speak English, French and Russian. My favourite sport is running. |
I’m Akasuki. I’m 26. I come from Japan. I am a teacher. I live in a small flat in Tokyo. I speak Japanese, English and Chinese. I don’t like sport. |
I’m Elena. I’m 23. I come from Russia but I live in Germany in a big house. I work as a waitress. I speak Russian, German, English and French. I like tennis. |
My name’s Bjorn. I’m 44. I live in Norway. I am a freelancer and work at home. I live in a big flat. I speak Norwegian, Danish and English. I enjoy skiing. |
Interview your partner (A1): |
Interview your partner (A2): |
Hello! What’s …? How old…you? Where … live? … you have a house or a flat? What … your job? How many languages … you speak? What sport … you like? |
Ask their name Ask about their age Ask where they live Ask if they live in a house or a flat Ask about their job Ask if they speak any languages Ask what sports they like |
Example 2. Topic: “Travel”. Level: B1-B2. Age: middle school, students, adult learners. Students are divided into groups, read the instruction given on their cards and act as the following [9].
Student A You’ve just arrived in your first country at the beginning of your world tour. You’re worried about money and so you’d like to find a cheap hotel to stay in. Try and convince your friends that this is the best option. |
Student B You’ve just arrived in your first country at the beginning of your world tour. You want to start your holiday in style and stay in a nice hotel. Try and convince your friends that this is the best idea. |
Student C You’ve just arrived in your first country at the beginning of your world tour. Your friends have got different ideas about where they would like to stay. Listen to them and decide who you agree with. |
|
Student A You’re now in your second country but unfortunately you’ve just been mugged and have lost your bag with your passport, air tickets and money in it. You’re at the police station to report the theft. |
Student B |
Student C |
|
Student A |
Student B |
Student C |
Example 3. Topic: Neighbourhood. Level: B1-B2. Age: middle school, students, adult learners. Students imagine they are neighbours and have some complaints towards each other. They should solve the problems according to their card [10].
Neighbour A Your next-door neighbour (B) is having a wild party, music is so loud that other neighbours have called you to ask him/her to turn it down. You try to be calmed and very respectful, and explain that you have to get up early to go on a trip. Even if your neighbour says no, you have to let him say. |
Neighbour B You just graduated, so you invited ALL your friends from college to your empty house and got a famous DJ for the party. There is a lot of beer and wine. You are having a GREAT time dancing and drinking, so when your neighbour A knocks on the door to ask you to turn the volume down, there is NO way he/she will stop your party. |
Neighbour C Your neighbour’s garden is a mess. They’re never home, so they never clean it, it has trash, leaves and many dirty things. It smells so bad you can smell it in your backyard. Tell your neighbour that she has to clean it. Be very angry, because she is famous for her rudeness. |
Neighbour D The crazy neighbour next door is complaining about the smell of your garden. You have 4 dogs and 6 cats, and 2 children, so it’s almost impossible to keep it clean. Explain to him/ her very serious and calmed that if she wants you to clean the garden, HE/SHE should help you do it. |
Neighbour E Your neighbour in the apartment upstairs, keeps the TV on all the time, and he/she is always shouting at her two babies, who cry all night. You can sometimes hear things breaking, like a fight. Talk to your neighbour and politely suggest that he/she takes therapy, or you will take some action. |
Neighbour F The neighbour downstairs is complaining about the noise you and your babies make. Of course, he/she is single and has no children. Also, he/she says that he/she will take some action. Tell your neighbour to mind his/her own business. |
Neighbour G You live in Shanghai and your neighbour keeps two snakes as pets in the garden. Sometimes, the snake gets in your house and run after your children, talk to your neighbour not to keep snakes any more.
|
Neighbour H The young lady next door wants you not to keep snakes. He/she says they could bite her babies. Explain to your neighbour that this is impossible because your snakes are vegetarian. Ask her to bring her babies to play with snakes, because you think as young children, they need to be brave. |
Таким образом, коммуникативные навыки являются одним из наиболее важных аспектов в изучении иностранного языка. Наиболее эффективным способом развития навыков устной речи является проведение игр и мероприятий, требующих создание языковой среды, в которой учащиеся смогут использовать знания и навыки изучаемого языка в качестве инструмента для выражения своих мыслей и идей. Одной из таких видов деятельности является сюжетно-ролевая игра. Сюжетно-ролевые игры основаны на определенной ситуации с выбранными ролями и конкретными целями. Преимуществами сюжетно-ролевой игры являются имитация реальной среды общения на иностранном языке; полная импровизация, где ученики должны говорить быстро и спонтанно; принимая участие в сюжетно-ролевой игре, студенты осваивают свои навыки решения проблем; сюжетно-ролевая игра является творческим способов изучения иностранного языка, что, в свою очередь, также улучшает актерские навыки учеников.
Библиографическая ссылка
Воробьева А.И. РАЗВИТИЕ НАВЫКОВ УСТНОЙ РЕЧИ ПОСРЕДСТВОМ СЮЖЕТНО-РОЛЕВЫХ ИГР НА УРОКАХ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА // Международный студенческий научный вестник. – 2019. – № 3. ;URL: https://eduherald.ru/ru/article/view?id=19659 (дата обращения: 13.10.2024).